Om jag tänker på barn och hudvård så går tanken direkt till salvor som Inotyol, Bepanthen och Weledas Nappy Change Cream.Senaste tiden i media har allt annat än barns relation till dessa produkter, diskuterats. Jag läste en artikel i Aftonbladet , som tar upp att 7 åringar köper krämer på Sephora för 800kr.SVT visade en undersökning, som visar att allt fler barn använder avancerade hudvårdsrutiner i flera steg. I SVT Nyheter intervjuas 2 hudläkare som tar upp riskerna med den hajpade trenden. Läkarna säger att parfymeringsämnen och konserveringsmedel kan leda till permanenta besvär så som hudsjukdomar och kontaktallergi hos barn. Hashtags som #sephorakids trendar på Tik Tok och Get Ready With Me videos på sociala medier verkar inte bli färre. Hemma lever jag med en uppdaterad 15 åring, som har Tik Tok och kompiskretsen som referens till vad som är inne i badrumsskåpet. De har full koll på allt vad Gen - Z celebs producerar i makeup och hudvårdsväg och har gått från VSCO - girl estetik, rustade med hårsnodd och läppbalsam i necessären, och landat nånstans i Clean Girl Makeup med allt vad det innebär.Edith och hennes kompisar var absolut med och köade i kaoset när LYKO öppnade sin flagship store här i Stockholm och hade den utlovade goodiebagen som mål. Vid födelsedagar fylls önskelistorna upp med produktnamn som CAIA, BYOMA, Hickup, Milk makeup, Sol de Janeiro och Rare Beauty för att nämna några.Jag är såklart medskyldig till detta intresse och äpplet faller sällan långt från sitt träd.Jag är samtidigt imponerad över all kunskap och antalet makeuptricks som poppar upp, men har länge fattat att det här intresset eller besattheten av hudvård, hos en hel generation, påeldat av sociala medier kommer spåra.Och med den insikten kommer ett ansvar. Att svenska hudvårdsmärket MANTLE sätter 18 års gräns på sina produkter kanske är en del av den insikten För några år sedan, bestämde jag och några kompisar, att vi skulle ses med våra döttrar en söndagsftermiddag , fika och prata hudvård och makeup. Tipsa och känna på produkter som vi ansåg var snälla mot både hud och plånbok med våra barn. Vi var också noga med att boosta dem i att de är fina och bra precis som de är, och att ingen av tjejerna egentligen behöver någon makeup. Men vi visste att de sminkade sig och var intresserade av hudvård, och förbud kändes inte aktuellt.Vi har alla varit unga och vid vissa åldrar är det viktigare än andra, att försöka passa in och ha de "rätta sakerna" eller produkterna i detta fall. Det är här jag tänker att vi föräldrar har möjlighet att göra skillnad. Precis som på alla andra områden i livet.Att lyssna och vara delaktiga i deras intressen, guida och läsa på.Det min dotter tog med sig från den där söndagsfikan var att hålla det som är snällast, närmast huden.Det vill säga oparfymerade krämer från apoteket. Jag tror också att en rutin eller en stund self care med ditt barn eller tweenie kan vara något positivt. Tända doftljus och ett bad? Avslappnande musik och en ansiktsmask? Jag tror det till och med kan vara behövligt för ungdomar i dagens prestationsfyllda vardag för att må bra. Vi får också påminna oss om att vanlig hudvård inte är farlig. Letar du snälla produkter till ditt barns hud så rekommenderar jag att lyssna på de 3 produkter hudläkarna tipsade om här:Fuktkräm Solskydd Mild Rengöring Är ditt barn minderårigt, se till att hen undviker ämnen som kan vara skadliga som aktiva ingredienser, starka syror, anti-age produkter och peelings. En tonårshud i förändring har andra behov. Vart jag vill komma med detta inlägg?Jag vill benämna ämnet. Och öka uppmärksamheten hos oss vuxna kring våra barns hudvårdsrutiner.Jag personligen tror på sunt förnuft och att söka kunskap när man behöver det.Och att vi föräldrar oftast gör så gott vi kan.xx M