Jag har länge tänkt att jag ska försöka beskriva den kreativa processen som pågår inför en fotografering som makeupartist.Det visade sig vara lättare sagt än gjort.Självklart är processen högst individuell, och ser olika ut beroende på vilken typ av jobb det handlar om. Men trots det tänker jag att de flesta uppdrag har ungefär samma grundpelare.Det är en konstnärlig och kreativ process, absolut, men den innehåller också mycket research och strategi. Varje look du ser i en tidning eller modekampanj har en tydlig idé, vision och ett helt team bakom sig. Det är egentligen väldigt lite som lämnas åt slumpen.Här nedan delar jag en liten inblick i min personliga kreativa process och dess olika steg, kortfatttat, så du inte får en hel roman i knät. Ok?Vi börjar från början. Varje jobb börjar med en idé. Allt börjar med idén, oavsett vems den är.Oftast utgår vi från en brief från en designer, en fotograf eller en tidning som vill göra en mode eller beauty story eller en modekund som ska fotografera en kollektion.Här definieras ofta vad kunden är ute efter, vad det är för koncept, vilken känsla som ska eftersträvas och på vilket sätt det ska kommuniceras. Konceptet är den röda tråden som vi i teamet sen förhåller oss till.Moodboard & InspirationI samma sekund som dessa idéer kommuniceras från en kund, så börjar min hjärna spinna. Detta kan jag inte styra.Jag tar in alla ledtrådar, och idéer börjar skapas. En del spretigare än andra, men jag försöker låta alla idéer rymmas en liten stund. Jobbhjärnan verkar vara drillad att aktivt söka efter både aktuella yttringar och historiska referenser inom konst, mode och musikvärlden. Sen försöker jag tolka, sortera och förankra dem till nutid. Dessa ideer blir ofta de som styr det kreativa arbetet. Mycket av detta sker nog undermedvetet och ibland nämner flera personer samma referens, då vet man att man är något på spåren. Ibland gör jag ett eget moodboard med referensbilder som illustrerar min idé, naturligtvis i förhållande till konceptet.Men inte sällan har stylisten eller ADn redan skissat upp ramarna av en känsla de vill förmedla eller vad de önskar ska skapas.ResearchDet här är egentligen den största delen av arbetet som makeupartist. En noggrann research är avgörande för ett bra jobb. Vad vill publikationen säga? Vem är fotograf? Stylist? Vad är deras formspråk?Finns det historiska referenser som ligger bakom? Och hur kan vi tänka framåt? Färger? Texturer? Ska det filmas, fotas eller båda delar? Kommer fotografen använda blixt eller dagsljus? Alla dessa frågor blir ledtrådar som samlas in till hjärnkontoret och erfarenheten får visa vägen i produktval, vilka sminktexturer som ska användas och vilka färger som passar till både koncept, modell och naturligtvis kläderna i kollektionen.Och till sist, vad vill jag säga med mitt uttryck?FörberedelseJag försöker att hålla mig ajour med vad som pågår runt omkring konstant. Men rent konkret förbereder jag mig oftast genom att undersöka inspirationen bakom konceptet, kundens uttryck, modellens portfolio och fotografens stil.Hur brukar andra makeupartister och fotografer porträttera modellen? Behöver jag förhålla mig till det? Hur kan jag tänka nytt och ändå behålla mitt uttryck?Om vi tar ett exempel att jag fått uppdraget att göra makeupen till en modevisning, då träffas vi oftast innan för ett så kallat looktest. Designer, stylist, hårstylist och makeupartist testar fram en look tillsammans på en modell som passar till kollektionen. Looken förevigas och ibland skissar jag upp den på ett facechart för att lättare visa mitt team, och sen tar vi ut exakt vilka produkter som ska användas vart. Under genrepet för showen, testar vi att pigmentet syns i det ljus som visningen kommer vara i, att fotograferna får en rättvis bild av looken för pressbilder och även att det funkar på håll så publiken kan ta del av samma känsla som vi vill förmedla i det starka strålkastarljuset på catwalken. Sen ser jag till att alla assistenter har de produkter som krävs för looken i sina kit. Ibland får man bokstavligt skära upp ett läppstift i bitar och dela upp på våra respektive paletter, och andra gånger kanske produkten är en kit klassiker.Ibland har jag förberett ett kort svar för intervjuer, så jag kan kommunicera min inspiration bakom looken tydligt.Ordning har vi pratat om tidigare och det gör att allting går mycket smidigare. TeamworkTeamet är allt! Vi bollar idéer, testar, och alla roller och allas input är lika viktiga.På plats på en fotografering finns ofta större delen av teamet: fotograf, fotoassistent, ljusassistent, digitech, stylist, AD, hårstylist, makeupartist, våra assistenter, setdesigner, nageltekniker ibland och såklart modellerna. På större jobb tillkommer även producenter, art buyers och produktion mflDet faktiska skapandetNär vi har kommit till själva skapandet, för min del sminkandet, ser ni att mestadelen av jobbet redan är gjort.Det är detta som är det lyxigaste. När penseln når ansiktet är det egentligen bara att exekutera det som vi i teamet tillsammans kommit fram till.Älskar såklart den här biten! Feedback & JusteringarDet hade ju varit smidigt om allt var färdigt där.MEN, vi är alla människor och allt runtomkring är organiskt. Ibland flyger inte en idé i det ljuset vi valt. Eller så märker vi att looken inte passar modellen. Då börjar vi om. Testar nytt, justerar och ändrar tills alla i teamet känner sig nöjda och vi har fått den känsla vi är ute efter.Och det är precis det här jag älskar med mitt jobb. Den stora helheten. Kontexten.Processen. Och att allt är levande och föränderligt. Kreativitet i sin renaste form, kanske? Ett makeupartist minne från New YorkMin starkaste drivkraftStoryn bakom mina favoritpenslar